(תורגם מצרפתית)

   שייך קָדור בֶּנגָ'בְּרִיט

Si Kaddour Benghabrit

המוסלמי הקדוש שהציל מאות יהודים בימי השואה

  Si Kaddour Benghabrit

 

(سي قدور بن غبريط בערבית) או Abdelqader בן Ghabrit 
 נולד בסידי בל עבס באלג'יריה ב1868 ונפטר בפריז ב1954, הוא בכיר ומייסד של המכון המוסלמי של המסגד פריז

תקציר

ביוגרפיה

הוא בא ממשפחה בולטת של טלמסן. לאחר לימודים תיכוניים במדרסה של אלג'יר (Thaalibiya) ואוניברסיטת אל Quaraouiyine של פז הוא החל את הקריירה שלו באלג'יריה, בתחום של רשות השופטת.
ב1892, הוא הפך להיות עוזר לפרש הצירות של צרפת בטנג'יר, ובין באופן רשמי, במסגרת משרד חוץ הצרפתי.
ב1916, הוא נשלח לחיג'אז ויושם כדי להקל על השלמת העלייה לרגל ולהבטיח את רווחתו של חברו במהלך שהותם במקומות הקדושים. ב1917, המבוסס על סי Kaddour Mahkma אלג'יר (אזרחי או קאדי), אגודת ההקדשים והמקומות הקדושים של האסלאם, כאיגוד Cultual מוסלמי, כדי להקל על עליית לרגל של מוסלמים ב צפון אפריקה צרפתית, עם רכישת שני בתי מלון: במדינה ומכה.
ב1920, ליגת ההקדשים והמקומות הקדושים של האסלאם היא דיווחה המדוד של אלג'יר כ1901 עמותה שמטרתה הבניין פריז של מכון ומסגד שמסמל על אדמת צרפת ידידות נצחית של צרפת והאיסלאם. אבל גם ההקרבה של אלף חיילים מוסלמים מתה במהלך מלחמת העולם הראשונה, כולל ורדן בשנת 1916.
ביוזמתו, שבסיסה בבירה הצרפתית, המכון המוסלמי של המסגד בפריז, שמטרתו לעזור הוא נקודת מבט הרוחנית שחומר, כל מוסלמי חיים באו מבקרים בעיר .
התרגל סלונים פריזאיים, הוא כונה "המוסלמים הפריסאיים ביותר" סי Kaddour בן היה Ghabrit הירוהיטו לגיון הכבוד. הוא קבור באתר להצפון של המסגד של פריז, על פי טכס מליכי.

  הצלת יהודים במלחמת העולם השנייה

במהלך מלחמת העולם השני, השייך קדור בן ג'בריט Kaddour Benghabrit הציל את חייהם של למעלה ממאה יהודים, ביניהם הזמר האלג'יראי הנודע סלי הילאלי, ע"י כך שהנפיק להם תעודות זהות של המסגד מוסלמית, ואפשר להם בכך לברוח ממעצר ע"י הנאצים וגירושם מחוץ לגבולות צרפת. 
  
 
29 דקות בסרט תיעודי בשם התנגדות מסגד פריז שכחה, ​​עשה להנפקת 3 שורשים בצרפת בשנת 1991, דוחות Derri Berkani כי הם מאבריקס והתומכים האלג'יריים של (FTP), בעיקר בהיקף של עובדים, אשר הובילו את היהודים למסגד של פריז כדי להגן משימת FTP האלג'ירים הייתה להציל ולהגן על צנחנים בריטיים ומחסה שלהם. FTP האלג'ירי לאחר מכן העניק סיוע למשפחות יהודיות, משפחות שהם ידעו, או לבקשתו של חברים, על ידי אדיב אותם במסגד, מחכה לניירות שלהם כדי להיות מסופק כדי לקבל באזור חופשי או לחצות את הים התיכון להגיע המגרב.
הנתונים לגבי מספר היהודים שהצילו וארחו את מסגד פריז בתקופה זו משתנית בהתאם למחברים. Derczansky אנני-פול, נשיא אגודת בונים של שלום, אומר כי "על פי אלברט אסולין, המשקף בסרט של Berkani "1600 אנשים נצלו. להיפך, "אלן ויאר, לשעבר ראש כת משרד הפנים הצרפתי, זה יהיה קרוב יותר ל 500. '
קריאה לעדים ליהודים שהצילו את המסגד של פריז בין 1942 ו 1944 הושקה ב -3 באפריל 2005 למדליה הוגנת מוענקת על ידי זכרון היד והשם לצאצאיו של סי Kaddour Benghabrit
סרז' קלרספלד, נשיא התאחדות בנים ובנות של יהודים שגורשה מצרפת, הוא ספקן לגבי מספר היהודים שהציל 1500 וקובע כי "את 2500 חברי העמותה שלנו", הוא "מעולם לא שמעו לדבר. ". עם זאת, הוא רואה את "גישת ערעור לעדים" שנערכו על ידי איגוד קבלנים של שלום כ" חיובי ".

סרטים

סי Kaddour Benghabrit הוא האחת הדמויות העיקריות של סרט הגברים החופשיים של ישמעאל Ferroukhi, שוחררו ב2011. הוא שחק על ידי מייקל לונסדייל.
סי Kaddour Benghabrit למוחמד Fekrane ההשראה גם בסרטו הקצר יחד, שוחררה בשנת 2010. התפקיד של האימאם הוא שחק על ידי שחקן חביב קאדי.
החצר הפנימית של המסגד הגדול של פריז

הערות והפניות

  1. מילון של המזרחנים בצרפתית [archive]
  2. אתר רשמי של המסגד הגדול של פריז [archive]
  3. מסגד דה paris.org [archive]
  4. אתר רשמי של המסגד הגדול של פריז [archive]
  5. ביוגרפיה של סי Kaddour בן Ghabrit, [archive] אתר הרשמי של המסגד הגדול של פריז
  6. (en) "גיבורים הערבים של השואה", [archive] וושינגטון פוסט, 8 באוקטובר 2006, רוברט Satloff
  7. (en) "בין אומות העולם: סיפורים אבודים של הערבים שהצילו יהודים בתקופת השואה" [archive] מאת אלן ג Brownfeld
  8. עופר אדרת, המסגד הגדול של פריז, שהציל את יהודים הנופלים על השואה, [archive] הארץ, 24 במרץ 2012.
  9. "יהודים הצילו את מסגד פריז, 'בוני שלום' העמותה ודאי זוכרים את העובדות", [archive] יום ראשון, 8 יוני, 2008, SaphirNews.com
  10. "Benghabrit סי Kaddour, שמגיע לו הכרה הוגנת", [archive] אל וטן, 16 במאי 2005 Edition

מקורות

  • Abdellali Merdaci, סופרים אלג'יריים שפה צרפתית מהתקופה הקולוניאלית: מילון ביוגראפי, L'הארטאמן, 2010
  • ביוגרפיה של סי Kaddour בן Ghabrit, אתר הרשמי של המסגד הגדול של פריז